Eerste week Down Under - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Mitchell Izelaar - WaarBenJij.nu Eerste week Down Under - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Mitchell Izelaar - WaarBenJij.nu

Eerste week Down Under

Door: Mitchell

Blijf op de hoogte en volg Mitchell

27 Oktober 2014 | Australië, Byron Bay

Met enige vertraging is mijn eerst echte blog er eindelijk!

Hi how are you?!

Ja zo groeten de Australiërs elkaar, ik vind het nog een beetje vreemd omdat ze niet zeggen hoe het dan gaat met ze. Apart, maar goed hier volgt mijn eerste week Down Under!

Dinsdag 14 oktober was het zover! Ik ben om 12:55 Nederlandse tijd richting Sydney gevlogen met een korte stop in Hongkong. Op het vliegveld van Hongkong kwam ik de eerste backpacker al tegen; Bente. Samen met Bente heb ik de volgende gate gezocht en door de douane in Sydney gegaan.

Woensdag 15 oktober
Eenmaal aangekomen in Sydney ben ik met een transferbusje naar het hostel gegaan wat ik van te voren geboekt had. Het hostel heet FunkHouse. Aangezien ik na 10 uur s’avonds aan kwam moest ik de nightmanager bellen, die zo’n erg Australisch accent had dat ik de helft niet verstond.
Maar goed uiteindelijk kwam hij de deur open doen en me helpen met inchecken. Eenmaal ingecheckt ging ik naar mijn kamer, nummer 22. In de kamer waren al 3 gasten, er was dus nog maar 1 bed vrij, het bovenste bed. Een gast zat al 8 maanden in het hostel, terwijl de andere twee ook dezelfde dag waren aangekomen.

Toen ik mijn bed had opgemaakt ben ik naar de tv kamer gegaan. Er waren namelijk drie meiden (Marjolein, Isabel en Yvet), die ik via internet (reisforum) had ontmoet, in het hostel. De meiden waren dezelfde dag in de ochtend aangekomen. Ze waren inderdaad in de tv kamer samen met een Deens meisje Laura. We gingen nog heel even praten, aangezien iedereen moe was van het vliegen wouden we niet te laat naar bed. Tijdens het praten kwam het idee naar voren om een kleine camper te huren met zijn vieren en naar Brisbane te rijden. Het Deense meisje ging niet mee omdat die al een baan in de buurt van Cairns gevonden had.

Donderdag 16 oktober
De volgende dag voor het eerst in het hostel ontbijten en douche. Dat was toch wel even wennen! Ik miste bijvoorbeeld de pure hagelslag en gek genoeg ook mijn eiwitshake en alles was in een gemeenschappelijke ruimte, wat ook vreemd is. Na het ontbijt zijn we met z’n vijven met de trein Sydney in gegaan. Er was een gratis tour waar we mee zijn gegaan. Met deze tour gingen we lopend door zo’n beetje heel de stad. We hebben het Rum Hospital gezien, de Harbor Bridge, het Opera House, een gigantisch cruiseschip, het financiële gedeelte van Sydney en nog veel meer.
Na de tour zijn we met z’n vijven naar de botanische tuinen gegaan. Vanaf hier hadden we nog beter uitzicht op het Opera House. We hebben ook nog even in de botanische tuinen gezeten. Je hebt helemaal niet het gevoel dat je aan de rand van een gigantische stad zit, zo rustig was het.

Eenmaal terug in het hostel zijn we boodschappen wezen doen en hebben we gekookt. Na het koken zijn we boven op het dak terras wat gaan drinken. Veel mensen van het hostel komen daar s’avonds naar toe. Het was echt super gezellig, en rond een uur of 11-12 zijn we richting  de World Bar geweest met z’n alle. Was ook weer heel leuk! We hebben eerst even buiten gezeten waar je elkaar nog kon verstaan, vervolgens zijn we naar binnen gegaan. Het was wel even wennen; uitgaan in Australië. Wat wel erg vet was is dat er een ballenbak in de club was, echt heel hilarisch!
Toen ik bij de bar een Bacardi cola bestelde zei de barman ineens, he een Nederland! Een Bacardi cola schijnt typisch Nederlands te zijn, en de man herkende het omdat het een Nederlander was die stage liep in Australië. Toevallig!

Vrijdag 17 oktober
De volgende dag zijn we praktische dingen gaan regelen; bankrekening, sim kaart en geïnformeerd naar Tax nummer en Medicare. We zijn ook begonnen met informeren naar het huren van een camper. Na het informeren en discussiëren hebben we besloten een campertje te huren voor 3 weken, en de camper af te leveren in Brisbane. De camper konden we de volgende dag al ophalen! We moesten daarom wel vroeg op want het ophaalpunt was redelijk aan de rand van Sydney. Maar ondanks dat zijn we s’avonds weer naar het dak terras gegaan met onze 4,5 liter wijn van 10 dollar (wat niet te zuipen is, dat vindt bijna iedereen. Maar goed, het is lekker goedkoop!).  S’avonds was er ook een BBQ, dus dat scheelt weer koken. Rond 11-12 uur gingen we naar de club Goldfish, wat heel erg leuk was.

Zaterdag 18 oktober
De volgende dag zijn we met de trein en bus ongeveer een uur onderweg geweest naar een wijk aan de rand van Sydney. Deze reis viel niet mee aangezien vorige avond…
De camper is knalgroen met paarse accenten heeft een keuketje en beneden kunnen twee mensen en boven in het uitklapbare dak 1,5 mens. We zijn echter met vier personen. Het was iets krapper dan we dachten! Gelukkig kan ik altijd beneden slapen omdat de meiden het net wat te ver vinden gaan om boven lepeltje-lepeltje te liggen met mij, gek he? Ohja… er was ook haast geen plek voor onze backpacks, wat nogal lastig is.
Toen we de camper gingen ophalen kwamen we ook twee Nederlandse meisjes tegen die voor 10 dagen een camper gingen huren. Ze hadden vakantie van hun stage in Auckland Nieuw-Zeeland. Ze lieten ons geweldige mooie foto’s zien van Nieuw-Zeeland, en ik denk dat ik daar best iets langer heen kan.
Toen we de camper opgehaald hadden zijn we richting de Blue Mountains gereden naar het plaatsje Katoomba. De weg ernaartoe was al  schitterend, maar toen we uiteindelijk aankwamen bij de Three Sisters (wat een bekend uitzicht punt is bij de BM) was het uitzicht helemaal schitterend. Het uitzichtpunt was vrij hoog, en overal waar je keek waren bomen, echt geweldig! De foto’s zullen beter weergeven hoe prachtig het daar is.
Na het uitzichtpunt zijn we naar het informatiepunt gegaan bij het uitzichtpunt. We hebben gevraagd naar een gratis kampeerplaats en een goede wandeling voor de volgende dag. Er was een gratis camping op ongeveer een half uur rijden. Aangezien het al donker werd zijn we direct weg gegaan. Na een lange weg eindigden we in de middle of nowhere op een kamping. Het was nogal een cultuurshock! Gelukkig stonden er nog wel veel andere, en vlak na ons kwamen er twee duitsers aan, die dezelfde cultuurshock hadden als ons. Met z’n zessen hebben we een campvuurtje gemaakt en zijn daarna voor het eerst gaan slapen in de camper. De locatie was trouwens wel prachtig. Midden  in de bossen, onder een prachtige sterrenhemel.

Zondag 19 oktober
De volgende ochtend was het eindelijk lekker weer! De vorige dagen was het weer namelijk matig, maar nu scheen de zon en was het zo’n 25-28 graden. Na het ontbijt ondervonden we een praktisch nadeel aan onze camping. Er waren wel toiletten, echter geen douches! Dus dan maar niet douche helaas. We zijn vervolgens weer naar de Three Sisters gereden om een wandeling te doen. Het was een hele mooie wandeling met veel bomen en kleine watervallen. Tijdens de wandeling leerden we elkaar ook beter kennen, wat ook wel leuk was.
We moesten een stuk lopen naar de camper want we hadden de camper iets verder (gratis!) geparkeerd. Onderweg naar de camper liepen we langs een tuin waarin een man aan het tuinieren was. Ik zei vriendelijk gedag want dat doen Australiërs bijna altijd, en ik toch een tijdelijke Australiër ben. De man zei vriendelijk gedag terug, met een Nederland woord. Want hij hoorde ons Nederlands praten. De man was in 2007 naar Australië gekomen met zijn vrouw en heeft een prachtig huis vlakbij de Blue Mountains. Die Nederlanders kom je echter overal tegen!
De straten in Australië buiten de grote steden zijn trouwens heel anders dan in Nederland, Ze zijn namelijk heel erg breed, allemaal alleenstaande huizen, vaak met 1 verdieping. Heel anders dan thuis!
Vervolgens zijn we naar de supermarkt gegaan, waar ze gratis WIFI hadden. Dus toen zaten we met zijn vieren voor de deur te internetten.
We wouden bij een parkje met BBQ plaats parkeren (die je erg veel ziet in Australië), helaas mochten we daar niet kamperen. Dus zijn we maar weer naar ons oude stekkie gereden. Nadat we gekookt hadden zijn we al vrij snel naar bed gegaan.

Maandag 20 oktober
De volgende ochtend wouden we toch wel graag douche, gelukkig had de man bij het informatie punt verteld dat we bij het zwembad in Katoomba kunnen douchen. Dus wij zijn na het ontbijt daar gelijk heen gereden. En ja hoor we konden er douche, de man stond niet eens raar te kijken en ze hadden er al een vast bedrag voor; 3,80 aud. Een lekkere warme douch is toch wel geweldig zeg! Ik moest uiteraard op de drie meiden wachten dus ben een beetje gaan rondkijken in het zwembad/sport centrum. Ze hadden namelijk twee basketbal zalen, een groot speelparadijs voor de jonge kinderen die daar s’ochtends werden gebracht, en een zwembad. Voor een klein stadje zag het er echt geweldig uit, sterker nog; In Spijkenisse zou zoiets ook geweldig zijn.
Na het douchen zijn we naar Newcastle gereden, daar eenmaal aangekomen was het informatie punt van Newcastle helaas gesloten. Dat was erg jammer want we hadden nog geen kampeerplek. Ik en Isabel zijn in een bar gaan vragen of zei een plek wisten waar we konden kamperen. De man achter de bar pakte gelijk zijn Ipad met Google Maps erbij en vertelde ons uitgebreid waar we wel konden blijven. Alle Australiërs zijn zo ontzettend vriendelijk, echt geweldig! Als je iets vraagt nemen ze de tijd om je uitgebreid van alles te vertellen, en soms komen ze zelfs naar ons toe om ons tips te geven!
We zijn naar de plaats die de man vertelde gereden en het was aan het strand, wat geweldig was. Een minpuntje was wel dat het weer helaas weer niet al te best was, en er enorm veel wind stond. We waaiden er bijna weg, maar goed er waren toiletten op het strand en zelfs douches. Aangezien het nog vroeg was zijn we de stad ingereden opzoek naar een bar ofso. Uiteindelijk zijn we in een Thais restaurant gaan zitten. We hadden nog niet erg veel honger dus we wouden eerst nog wat drinken, maar dat vonden ze toch een beetje vreemd. Ze bleven maar vragen of we er al uit waren. Dus hebben we uiteindelijk maar gewoon besteld. Na het eten zijn we nog heel lang blijven zitten, ik denk dat we er totaal wel 5 uur zaten. Het gekke was dat ze na het eten niet meer naar ons om keken. Ze vroegen niet eens of we nog te drinken wouden, beetje vreemd maar we waren al blij dat we ergens lekker warm gezeten hadden. De camper stond in een straat, waar het erg beschut was. Dus toen ontstond het idee om gewoon daar te slapen. We wisten alleen niet zeker of het mocht dus we vonden het een beter idee om met zijn vieren beneden te slapen, lekker knus!

Dinsdag 21 oktober
S’ochtends zijn we naar het strand gereden om daar te douche etc. Vervolgens zijn we gelijk doorgereden want er was niet zoveel in Newcastle te beleven volgens de mensen van het restaurant. We gingen naar de Hunter Valleys! Eenmaal aangekomen zijn we direct weer naar een informatiepunt gereden voor informatie over gratis kamperen en de wijngaarden. Want er zijn meer dan 150 wijngaarden, en overal waar je kijkt zie je druiven. De meiden wouden uiteraard wijn proeven. Eenmaal aangekomen bij een wijngaard die open was reden we een gigantisch terrein om met een geweldig land en huizen. Binnen kon er gratis geproefd worden wat wel leuk was. Ik heb niet geproefd want wijn vind ik toch niet lekker.
Na het proeven zijn we naar de Lindemans wijngaard gereden. Dat was wel grappig omdat mijn moeder dit wel is drinkt, dus moest gelijk weer een thuis denken! Ik heb even alle wijnen voor me moeder geproefd en tot de conclusie gekomen dat ik wijnen nog steeds smerig vind. Nee hoor, we hebben niet geproefd bij Lindemans :).
Onderweg naar de wijngaarden hebben we ook onze eerste kangoeroes gezien. De allereerste was dood…. Maar daarna zagen we ook nog springlevende (letterlijk).
Na de wijnproeverijen wouden we naar een uitkijkpunt rijden, helaas werd de weg onverhard en zijn we maar niet verder gereden. Toen zijn we omgekeerd en richting onze volgende kampeerplaats gereden. Na een uur door het binnenland gereden te hebben kwamen we aan bij een tavern met daarbij een groot stuk grasveld. Op dat grasveld mochten we gratis staan. We zijn nog wel wat wezen drinken in de tavern na het eten. Waar we iemand tegen kwamen die in Nederland gewoond heeft. Het werd helaas alweer snel donker, en de bar eigenaar deed zonder wat te zeggen de deuren dicht en lichten uit. Daar zaten we dan in het donker met ons biertje. Gelukkig hadden we zaklampen bij ons en gingen we rustig verder.

Woensdag 22 oktober
De volgende ochtend zijn we na het ontbijt vertrokken dichting Port Macquarie. Wat zo’n 200km verderop lag. We wouden een beetje vaart maken zodat we ook het noorden van Brisbane samen konden doen. Het was ook eindelijk lekker weer! Wat goed uitkwam omdat we richting de kust rijden. Eenmaal aangekomen in  het leuke Port Macquarie zijn we weer naar een informatiepunt gegaan voor een kampeerplaats,  het Koala Hospital en informatie over kleding wassen.
Het laatste zijn we als eerst gaan doen, want we waren bijna door onze kleding heen. De laundrette had gratis WIFI dus konden we allemaal weer contact maken met het thuisfront! Nadat onze was weer fris en fruitig was gingen de meiden shoppen en ik even een boodschap doen en de stad verkennen. Ik ben richting het strand gelopen en met een geweldig mooi pad langs de kust gelopen. Er lagen stenen die door de mensen zelf geschilderd waren, soms met geweldig mooie afbeeldingen en soms weer met mooie betekenissen.
Op het pad waren veel mensen aan het hardlopen en mountainbiken. Er stond een groep dames buiten te sporten, er was een skatepark waar kinderen druk bezig waren. Een erg leuke en positief drukke stad met geweldige stranden!
Toen we weer bij de auto kwamen op de afgesproken tijd gebaarden de meiden druk dat ik moest komen er waren namelijk dolfijnen in  de haven! Ik was helaas net te laat en zag alleen een stukje dolfijn, jammer! Op het moment dat we naar de gratis camping wouden rijden, die 30-40km verderop was kwam er een Australiër naar ons toe, en zei dat ik het raam open moest doen. Dus ik deed de deur open voor deze vriendelijke meneer. Deze man wist een mooie gratis kampeerplaats op nog geen 5 minuten rijden en hij wist gelijk mooie plek 50km verderop voor eventueel de volgende dag. We zijn naar de plek op 5 min gereden, dit was een strand wat een het laatste stukje regenwoud dat aan het water grenst ligt. Het was een prachtige kampeerplek! Echt geweldig mooi! Helaas stond er een bord “no camping”. Maar daar waren wij het niet helemaal mee eens, want het was zo ontzettend mooi. Er stonden nog een aantal kampers, en hebben we het aan iemand in de kampers gevraagd. Het was een ouder stel dat al een aantal maanden aan het rondreizen was door Australië. Ze hadden een kampeer app en een boek, waarin stond dat het een gratis kampeerplek was en dat hun er gewoon bleven. Wij waren ook weer blij want dan konden wij ook met een gerust hart blijven.
Een tijdje later heb ik ook nog gesproken met een Australiër die in zijn eigen land met een busje met een bed erin aan het rondreizen was. We hebben lekker gekookt en zijn naar bed gegaan onder een geweldige heldere hemel met bizar veel sterren.

Donderdag 23 oktober
De volgende ochtend werden we wakker met het geluid van golven die kapot sloegen en fluitende vogels. Tijdens het ontbijt kwam er ineens een soort baardagaam van ongeveer een meter voorbij wandelen. Na het ontbijt zijn we weer gesplitst; Marjolein en ik moesten even wat dingen kopen, en de andere twee bleven op het strand zitten. Ik heb een joggingsbroek en een badhanddoek gekocht, en Marjolein een nieuwe camera en ook een badhanddoek. We hebben ook gelijk boodschappen gedaan voor s’avonds; BBQEN!
Toen we terug kwamen zijn we gelijk met ze vieren naar het Koala Hospital gegaan. Hier konden we eindelijk Koala’s zien! Het zijn net grote knuffels! De reden waarom ze daar waren was alleen minder, want ze waren allemaal gewond of moederloos. Een aantal werden uiteindelijk wel weer teruggezet in het wild, maar sommige blijven hun hele leven daar. We hebben ook meelopen met een gratis tour voor meer informatie over elke koala en hoe alles daar werkt: Erg interessant!
Na de tour zijn we richting South West Rocks gereden om naar de volgende plek te rijden die de Australier had aangeraden. Wederom stond er “no camping”, maar wat locals vertelde ons dat er niet gecontroleerd werd en dat we er gerust kwamen staan. Een stel vroeg zelfs of we op hun land wouden staan, maar we wouden toch graag aan de kust staan. De locatie was misschien nog wel mooie dat de vorige dag. Er waren ook openbare BBQ’s. Daar hebben we lekker van gebruik gemaakt. Na het eten hebben we alles opgeruimd en zijn we naar de parkeerplaats gereden 30 meter verderop waar we lekker hebben geslapen.

Vrijdag 24 oktober
De volgende ochtend hebben we gedoucht onder een koude douch die bij het strand staat. Daarna ontbeten en richting Byron Bay gereden. Dit verhaal heb ik onderweg geschreven. We zitten nu in een bar met gratis Wi-Fi.

Omdat het internet niet erg snel is volgen de foto’s een andere keer!

Cya later!

PS. Ik was te lui om het na te lezen, dus spelfouten gegarandeerd!

• 27 Oktober 2014 - 19:24

Jeffrey:

Heey Mitch,

Ik sta hier met ma en pa, en we hebben net met z'n drieën je verhaal gelezen. Na de korte whatsappjes is het heel leuk om nu eens uitgebreid te lezen wat je daar allemaal uitspookt. En nooit geweten dat je zo leuk kon schrijven haha (wel met spelfouten, zoals je zelf al opmerkte).
    Ik hoop dat je het een beetje kan volhouden om af en toe wat te posten, want er zijn denk ik veel mensen die je reis met interesse volgen. Ma vond het trouwens wel een beetje treurig dat je uitgerekend aan haar dacht bij de wijn brouwerij haha (ik kan het overigens wel begrijpen)
    Leuk ook om te horen dat Australiërs van die vriendelijke mensen zijn. Ik hoop dat jij die vriendelijkheid ook sochtends kan opbrengen ( we kennen je natuurlijk al langer dan vandaag :P)
    Hoe gaat dat trouwens met dat busje rijden in Australië (aan de verkeerde kant van de weg). En kan dat busje jouw rijstijl wel een beetje aan?
    Heel veel plezier de komende dagen. En om je een nog beter gevoel te geven als je sochtends met het strand het strand aan je voeten wakker wordt: dan gaat bij ons die klere wekker, en gaan we in het donker weer naar t werk ;)

De groeten vanuit Nederland!!
    Pa, Ma en Jeffrey

• 27 Oktober 2014 - 21:03

Karin:

Super leuk Mitch! Blijf dit schrijven maar goed volhouden en volgende keer veel foto's! Heel veel plezier de komende tijd!
    X Karin

• 03 November 2014 - 10:02

Marc:

Hoi mich,
    Ik heb net gelezen wat je allemaal gedaan heb en ben super trots op je en jaloers,
    want ik had dit ook wel gewild. Ik ben blij om te lezen hoe leuk jullie het hebben en
    en volg je reis verslagen op de voet. Dus bij deze als je de tijd en zin hebt schijven.
    Groetjes van je Ome marc en tante lina whahahaha